تعداد بازدید: 4091

توصیه به دیگران 20

پنجشنبه 9 آبان 1392-21:58

استاندار در آمل/نماینده غایب بود

گزارش+عکس+حاشیه های مازندنومه از جشن بزرگ تیرگان و روز ملی مازندران در آمل/اجرای موسیقی محلی، شعر خوانی شاعران بومی، امیری خوانی، لال بازی، نوروزخوانی، بازی های محلی و تشت لاک سماع (رقص محلی مازندرانی ) از جمله برنامه های هنری ارایه شده در این مراسم بود.


مازندنومه: چهارشنبه شب، هشتم آبان، مجتمع فرهنگی و هنری ولیعصر (عج) اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل، شاهد برگزاری مراسم پرشکوه جشن بزرگ تیرگان و روز ملی مازندران بود.

این جشن بزرگ که به پاسداشت آیین سنتی سه هزارساله تیرماه سیزده شو و سالروز آرش کمانگیر قهرمان اسطوره ای مازندرانی و نیز بزرگداشت سالروز بیعت رسمی مردم مازندران با علویان طبرستان که روز ملی مازندران نامگذاری شذه است برگزار شد، با استقبال گسترده خانواده ها و اهالی فرهنگ و هنر روبرو گردید.

سالن اجتماعات ،به سبب ازدحام جمعیت علاقه مند و پر شدن صندلی ها شاهد سروپا ایستادن بیش از دویست نفر از حضار بود.

 مهمان ویژه این جشن بزرگ تاریخی و فرهنگی، دکتر ربیع فلاح -استاندار مازندران- بود. لطف الله آجدانی -مشاور فرهنگی و رسانه ای استاندار- و حجت الاسلام ابراهیمی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از دیگر مسوولان استانی حاضر در این مراسم بودند.

اجرای برنامه را حشمت الله ایاز -شاعر نامدار مازنی و رییس گروه فرهنگی و هنری بومی سرود آمل- برعهده داشت.

 پس از تلاوت قرآن کریم و نواختن سرود جمهوری اسلامی و خیرمقدم از سوی شعبانعلی واحدی -سرپرست فرمانداری آمل- شاعران و هنرمندان در خلال مراسم به ارایه برنامه های مختلف و متنوع فرهنگی و هنری پرداخته و تنی چند از مسوولان و صاحب نطران تاریخ و فرهنگ به سخنرانی پرداختند.

اجرای موسیقی محلی، شعر خوانی شاعران بومی، امیری خوانی، لال بازی، نوروزخوانی، بازی های محلی و تشت لاک سماع (رقص محلی مازندرانی ) از جمله برنامه های هنری ارایه شده در این مراسم بود که با استقبال گسترده حضار روبرو شد.

 مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در سخنرانی خود درباره اهمیت تلاش های فرهنگی مسوولان برای حفظ و احیای فرهنگ و آداب و رسوم محلی مازندران سخن گفت.

 نصرالله هومند -محقق و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ و زبان مازندرانی و رییس موسسه آمل شناسی- نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بود که اشاراتی به پیشینه تاریخی تیرماه سیزده شو و فرهنگ و آداب و رسوم محلی مازندرانی داشت.

لطف الله آجدانی -روزنامه نگار، مدرس دانشگاه، تاریخ نگار و مشاور فرهنگی و رسانه ای استاندار مازندران- نیز در سخنرانی خود با تاکید بر ضرورت و اهمیت حفظ و احیای فرهنگ و هنر و تاریخ محلی، به تحلیل زوایایی از اهمیت و دستاوردهای جنبش و حکومت شیعی علویان طبرستان پرداخت.

تاکید بر توجه به ضرورت آزاداندیشی فرهنگی و خردگرایی برای توسعه و اعتلای فرهنگ و جامعه، بخش دیگری از اشارات آجدانی در سخنرانی اش بود.

 وی هم چنین در پایان سخنرانی خود و به مناسبت روز ملی مازندران، به خواندن ابیاتی از سروده علیرضا یونسی -معاون سیاسی و امنیتی استاندار مازندران- که درباره مازندران بود پرداخت .

استاندار مازندران آخرین سخنران مراسم بود. ربیع فلاح در سخنرانی خود با تجلیل از تلاش فرهیختگان و هنرمندانی که در راه حفظ و احیا و گسترش تاریخ و فرهنگ و زبان و آداب و رسوم محلی تلاش می کنند، بر آمادگی کامل خود در حمایت از اهالی فرهنگ و هنر تاکید کرد.

ربیع فلاح با اشاره به تاریخچه تیرماه سیزده شو، خواستار تلاش برای آموزش و انتقال فرهنگ اصیل و بومی به ویژه به نسل جوان شد.

*حاشیه ها

- ربیع فلاح نخستین استاندار مازندران است که در چنین مراسمی که هرسال در آمل برگزار می شود حضور پیدا کرد. حضور استاندار مازندران در این جشن و در میان مردم که بدون تشریفات  اداری رایج صورت گرفته بود با بازتاب مثبت وشادی و تحسین بسیاری از حضار همراه بود.

- به رغم حضور استاندار در آمل که به عنوان عالی ترین مقام اجرایی دولت در استان و به دعوت لطف الله آجدانی صورت گرفته بود، فرمانداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آمل برخلاف شیوه معمول و معقول، از نصب حتی یک پارچه و بنر برای خیرمقدم به استاندار خودداری کردند که این موضوع مورد انتقاد و اعتراض گروهی از حاضران در این مراسم قرار گرفت.

-عزت الله یوسفیان -نماینده آمل- در این مراسم حاضر نبود.

- سیدجعفر رسولی -معاون فرمانداری آمل- در اقدامی غیر منتظره و به رغم حضور استاندار، پس از سخنرانی لطف الله آجدانی مراسم را ترک کرد و از سالن اجتماعات خارج شده، دیگر به سالن بازنگشت.


  • دوشنبه 4 آذر 1392-0:0

    حاشیه ها جالب بود ! !!



    یکی بیاد مازندران رو جمع کنه !!



    همه بشدت مدعی ان ! یکی از یکی بی خاصیت تر !!

    • دوشنبه 27 آبان 1392-0:0

      آقای فلاح از شما متشکریم

      • بنده خدا ح. عپاسخ به این دیدگاه 1 0
        يکشنبه 12 آبان 1392-0:0

        بادرود:همانطوریکه قبلاعرض کرده بودم نیت اجرای مراسم بسیارحائزاهمیت بوده وبارهادرطول تاریخ ثابت شده که تعامل بین مسوولین ومردم بارویکردهمدلی ونه فریب همیشه نقطه عطفی درپیشرفت وجلوگیری ازهرگونه اختلافاتی بوده ماهم به مانندهمه ایرانیان ومردم غیرتمندمازندرانی ان شاالله بااستاندارونیروهای موردتاییدایشان همراه وهمدل خواهیم شدوکسانیکه دراین چنین اجتماعاتی حضورپیدانمی کنندیانماینده ای بااطلاع قبلی نمی فرستندنشان ازضعف مدیریتی موجوددرآنها بوده وامیدواریم رسانه هابعنوان چشمان همیشه بیدارملت این موضوع راواکاوی نموده وبدون هیچ وابستگی وتعلقات شخصی به اطلاع جامعه برسانند.ازجناب آجدانی هم بسیارسپاسگذاریم و....جناب دکترفلاح دربعضی شهرستانهامانندهمین آمل فرماندارمعرفی نشده ...استدعادارم بدورازهرهیاهووجوسازی موجوددرشهرستان آمل نسبت به معرفی فرماندارموردنظرخوداقدام فرمایید.درپناه خداپاینده وجاودان باشید.یاحسین

        • روح اله مهدی پورعمرانپاسخ به این دیدگاه 1 1
          شنبه 11 آبان 1392-0:0

          باتشکرازالتفاتی که به فرهنگ دارید .

          ازمرکز آمل شناسی چه خبر ؟

          اگربخواهم با این مرکز ارتباط برقرارکنم ، به کجا باید مراجعه کنم ؟ لطفا راهنمایی فرمایید .

          • شنبه 11 آبان 1392-0:0

            یکی از اقوام رسولی فوت کرده بود... الکی شایعه سازی نکنید

            • شهروند مازندرانيپاسخ به این دیدگاه 1 1
              شنبه 11 آبان 1392-0:0

              گراميداشت آداب و سنن موجب تقويت هويت و روح جمعي ميگردد كه از اين باب بايستي از بانيان و مجريان اين برنامه فرهنگي تشكر كرد اما نكته قابل تذكر اينست كه برنامه هاي اينچنيني بايستي با رويكرد هم افزايي توانايي ها انجام پذيرد و فعال كردن شكاف هاي بين شهرستاني قطعا نمي تواند رفتاري توسعه زا و مقرون به منافع عمومي باشد و بهتر است كه دوستان در نگارش كامنت ها از بيان مضاميني كه متبادر كننده تعارضات بين شهرستاني است پرهيز نمايند.

              • مهدی_بابلپاسخ به این دیدگاه 2 2
                جمعه 10 آبان 1392-0:0

                ایشالا این حرکت استاندار گامی مثبت در جهت ، حل کینه قدیمی مردم آمل با بابل باشه

                • جمعه 10 آبان 1392-0:0

                  آقاي يوسفيان ملا از استاندار مردمي بودن رو ياد بگيره

                  • جمعه 10 آبان 1392-0:0

                    جناب دكتر فلاح دوستت داريم و حمايتت ميكنيم. آقاي آجداني از شما ممنونيم

                    • فلاح متشكريمپاسخ به این دیدگاه 6 3
                      جمعه 10 آبان 1392-0:0

                      حضور سبزت در اين مراسم را گرامي ميداريم..



                      پاينده باشيد..

                      • جمعه 10 آبان 1392-0:0

                        حضور استاندار مازندران در مراسم آمل با صمیمیت فراوانی همراه بود و برای مردم آمل یک خاطره خوبی است.


                        ©2013 APG.ir