تعداد بازدید: 2742

توصیه به دیگران 3

جمعه 10 آبان 1392-0:43

کمپین گردشگری تدوین شود

در زمینه گردشگری باید کمپینی تدوین و تهیه شود به دور از شعار و مولفه های غیر واقعی، تا در فضایی ملموس و واقع بینانه با رفع چالشها و نقاط ضعف، صنعت گردشگری که در بسیاری از کشورها یکی از آیتم های جذب منابع مالی و در نتیجه رشد و توسعه به حساب می آید، پیشرفت کند.

 


مازندنومه، یادداشت مهمان، مهیار کمانگری: زمانی که ایام تعطیلات می شود، موج عظیمی از سفرهای مسافران به خطه سرسبز مازندران آغاز می شود؛ مسافرانی که با حضور خود، گردش چشمگیر مالی را در بازه های زمانی کوتاه در استان و خصوصاً غرب آن به چرخش در می آورند.

 آمار دقیقی از این تراکنش وجود ندارد، اما با یک حساب سرانگشتی و میزان رفت و آمد مسافران ، رقم چشمگیر مالی به دست می آید که می تواند قابل اعتنا باشد.

به راستی سهم عمران استان از نظر واحدهای مختلف گردشگری در این میزان چقدر است؟ آیا از نظر گردشگر و امکانات گردشگری مانند هتل های مناسب و با امکانات ، مکان های تفریحی و سایر ملزومات،  مازندران با حجم زیاد مسافر، توانسته با استان هایی مانند اصفهان، فارس و همدان رقابت کند؟

 به نظر نگارنده خیر، چون نبود زیر ساخت های مناسب گردشگری سبب شده که سرمایه گذاران کمتر رغبت کنند تا در این عرصه به سرمایه گذاری بپردازند.

 در واقع مازندران به خاطر موهبت خدادادی خود است که در این رقابت قرار می گیرد و نه زیر ساخت های گردشگری و جاذبه های ساخته شده.

 متأسفانه تنها ویلا سازی، رستوران های بین راهی و هتل های ۲ و۳ ستاره نهایت جاذبه های گردشگری غیرطبیعی استان است.( البته اگر از چند مورد فضاهای ساخته شده که به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد، بگذریم.)

یکی از موهبت های بزرگ مازندران، جنگل و دریای آن است که تقریباً هیچ بهره مناسب و استانداردی از آن برده نشده و عدم حضور بخش خصوصی باعث شده که این دو جاذبه مهم در صنعت گردشگری برای استان سرسبز مازندران، تنها نقش کاتالیزور را بازی کنند.

 به واقع باید در این زمینه کمپین گردشگری تدوین و تهیه شود به دور از شعار و مولفه های غیر واقعی، تا در فضایی ملموس و واقع بینانه با رفع چالشها و نقاط ضعف، صنعت گردشگری که در بسیاری از کشورها یکی از آیتم های جذب منابع مالی و در نتیجه رشد و توسعه به حساب می آید، پیشرفت کند.

 استان هایی مانند اصفهان و شیراز علاوه بر مسافران داخلی با حجم وسیعی از مسافران خارجی مواجه هستند که در چرخه اقتصادی و اجتماعی آنها متاثر است؛ اما مازندران چه؟

در این مبحث شاید وجود یک فرودگاه مدرن و مجهز تاثیر شگرفی در این گشت و گذار داشته باشد. فعالان عرصه گردشگری و کسانی که به ماندگاری در این عرصه می اندیشند به خوبی می دانند که اکسیژن تنفس در دنیای گردشگری و مسافرت ارائه خدمات مناسب و البته وجود جاذبه های مذهبی،تاریخی و دیدنی می باشد که هر سه رکن در استان ما وجود دارد.

 پس قابل تامل است که مسولان ارشد استان با برنامه ریزی درست و بلند مدت علاوه بر زدودن زنگار بی توجهی به منابع پر اهمیت گردشگری در استان،فضای حضور و تعامل با سرمایه گذاران را در این عرصه فراهم سازند تا با تقسیم بندی حرفه ای گردشگران مذهبی ، تاریخی و فرهنگی ، برای هرکدام ، شاخصه های علمی تعریف کرده و خدمات مورد نیاز آنان را ارائه دهند.

ایمیل نویسنده: WWW.MTKINFO50@YAHOO.COM


  • كيجا سوادكوهيپاسخ به این دیدگاه 0 0
    دوشنبه 13 آبان 1392-0:0

    مطلبتون خلاصه ولي پرمغز بود به اميد دريافتن مغزها . سپاس

    • دانشجوي گردشگري پاسخ به این دیدگاه 0 0
      يکشنبه 12 آبان 1392-0:0

      مطلب خوبي بود جالب كه بحث اقتصادي رو ماهرانه در دل ناكارامدي مسولين گنجانده به نظر من تا ادمهاي حرفه اي و كاربلد در راس هرم گردشگري استان نشينند اوضاع همين است واقعا اين نوشته تلنگر خوبي بود اين همه جاهاي ديدني داريم اما حيف اونوقت كشور قطر از ديگران خاك ميخره تا بتونه جاذبه گردشگري ايجاد بكند بهتره الان يه سري به سازمان گردشگري بزنيد افتضاحيه واسه خودش

      • شنبه 11 آبان 1392-0:0

        عالی و دلسوزانه بود. شرط اول تحقق این آرزوها استقرار مدیریت قوی بر این سازمان است. دیدگاه حاکم بر راس گردشگری هم از اهمیت بالایی برخوردار است. تبلیغات مناسب در گردشگری هدایتگر و جاذب است. معرفی صحیح و آرزو آفرین آثار و ابنیه و محل های تفرجگاهی اعم از طبیعی و مصنوعی می تواند در گردشگران عشق دیدن را زیاد کند. باید عده ای آستین همت را بالا بزنند و سایت گردشگری استان را که کم محتوا است محتوابخشی کنند و آدرس آن را در تمام دنیا تبلیغ کنند. ÷ر واضح است چنین سایتی باید چند زبانه باشد و در صفحات سرچ بزرگی مانند گوگل و اسک و بینگ و ... تبلیغ شود تا توریسم از وجود آن مطلع شود. باید دانست که اگر هر تریستی فقط 1000 دلار در ایران و مازندران هزینه کند در صورت جذب 20000 توریست می توان حدود 20 میلیون دلار (معادل 60 میلیارد تومان) به اقتصاد مازندران کمک کرد. با گسترش فعالیت و ارائه خدمات حتی مقادیر بالاتری از درآمد غیر قابل دسترس نیست. باید در راس مدیریت گردشگری فردی اهل کار و دارای بینش توریسم و اکوتوریسم و مهمتر از آن مدیر و مدبر حضور ÷یدا کند و این سازمان را از روزمرگی و ولنگاری و ... بیرون بیاورد و آن را ÷ویا ساخته و حرکت آن را هدفمند نماید. برنامه ریزی صحیح جان مایه این کار می باشد.


        ©2013 APG.ir