تعداد بازدید: 2755

توصیه به دیگران 0

يکشنبه 25 فروردين 1398-21:36

فرمانده سپاه مازندران در حاشیه بازدید از زیراب:

دادستانی حریم رودخانه تلار را بازپس بگیرد/ ساکنان جابه‌جا شوند

سردار محمدحسین بابایی: در بخش زیادی از بستر رودخانه تلار، ساختمان‌های دولتی و شخصی ساخته شده و با ورود دادستانی و باز پس‌گیری بستر و حریم رودخانه بدون هیچ ملاحظه، آن وقت شهرستان می‌تواند از این آب بهره‌برداری کند و تا این اقدام انجام نشود هر سال این نگرانی وجود دارد که سیل بیاید و بخشی از خانه‌ها تخریب شود. ساکنان حریم رود با کمک دولت و خیران به منطقه دیگری جابه جا شوند.


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، حلیمه خادمی: سردار محمد حسین بابایی -فرمانده سپاه کربلای مازندران- عصر یکشنبه از مناطق سیل زده زیراب بازدید کرد.

او در حاشیه این بازدید بیان کرد: سپاه یک سازمان مردمی است و شان بسیج و سپاه این است که هر کجا مردم مشکلی دارند، ورود پیدا کند تا سریعتر مشکلات حل شود.

این مسئول ادامه داد: نیروهای سپاه و بسیج از همان ساعات اولیه وقوع سیل در 12 شهرستان مازندران ورود پیدا کردند و در کنار مردم حضور داشتند.

فرمانده سپاه مازندران از لایروبی و گِل روبی هزار و 700 منزل  توسط سپاه خبر داد و اعلام کرد: نیروهای بسیجی به صورت خودجوش کار مرمت و تعمیر منازل را آغاز کردند؛ اقدامات اضطراری که در ساعات اولیه باید صورت می گرفت هم انجام شده است.

بابایی گفت: گام بعدی کمک به افرادی  است که توان مالی کمتری دارند و سپاه به بنیاد مسکن، استانداری و ستاد بحران آمادگی خود را اعلام کرده که در صورت فراهم بودن مقدمات کار و تامین اعتبارات اولیه، گروه های جهادی اماده همکاری جهت ساخت و سازها هستند.

وی افزود: قراردادهایی با کمیته امداد و بهزستی منعقد شده تا کار ساخت و ساز منازل تخریب شده تحت پوشش این دو ارگان رسماً آغاز شود.

 بابایی با تاکید براینکه بیشتر خسارت و زیان های وارد شده در شهرستان سوادکوه در حریم رودخانه بوده، تصریح کرد: میزان خسارت وارده به شهرستان سوادکوه نسبت به سیمرغ کمتر بوده است، اما مسئله اصلی در سوادکوه ساماندهی حریم و بستر رودخانه توسط آب منطقه‌ای و مسئولان مربوط است.

وی ادامه داد: در بخش زیادی از بستر رودخانه تلار، ساختمان‌های دولتی و شخصی ساخته شده و با ورود دادستانی و باز پس‌گیری بستر و حریم رودخانه بدون هیچ ملاحظه، آن وقت شهرستان می‌تواند از این آب بهره‌برداری کند و تا این اقدام انجام نشود هر سال این نگرانی وجود دارد که سیل بیاید و بخشی از خانه‌ها تخریب شود.

فرمانده سپاه مازندران اظهار کرد: طبق اسناد و مدارک گذشته و همچنین توپوگرافی منطقه، حریم رود مشخص است و ساکنان حریم رود با کمک دولت و خیران به منطقه دیگری جابه جا شوند.

این مسئول با اشاره به دو دیواره سنگی در شهر پل سفید و زیراب  که توسط سپاه انجام شده و در سیل اخیر دچار خسارتی نشده، متذکر شد: کارها باید علمی، کارشناسی و با توجه به فرهنگ رود انجام شود. بسیج سازندگی  این آمادگی را دارد تا آن بخش از کارهای دیواره، لایروبی و بازسازی سردهنه ها را با دقت انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه این روزها بیش از 580 دستگاه شامل لودر، بیل مکانیکی، کمپرسی و مانند اینها در سراسر استان مشغول به فعالیت هستند، افزود: از طرف نیروی زمینی سپاه، گروه مهندسی رزمی 47 سلمان نیز به کمک آمدند و ماشین آلات سپاه قدس گیلان نیز در شهر زیراب به کارگیری شد.

بابایی گفت: گروه های جهادی در روزهای اولیه نقش امدادرسانی را برعهده داشتند  داشتند و در این روزها کار ساخت و ساز و مرمت را آغاز کرده اند که 42 گروه جهادی  مقتدر با نام 42 شهید مدافع حرم کار جهت ساخت و ساز خانه ها سامان دهی شدند. گروه های جهادی دیگر  آماده هستند تا برابر برنامه برای ساخت و ساز ورود پیدا کنند.

*سیل متمایز سوادکوه

سرهنگ سید موسی حسین نژاد -فرمانده سپاه شهرستان سوادکوه- نیز  با اشاره به سیل 27 اسفند سال گذشته در زیراب ادامه داد: سیل شهرستان سوادکوه به دلیل اینکه رانش و ریزش را درمنطقه راستوپی، کسلیان، ولوپی، پل سفید، زیراب در پی داشت، متمایز از شهرستان های دیگر بود.

حسین نژاد از آزاد سازی 3 هزار و 300 متر راه روستایی در منطقه کسلیان، 2 هزار و 300 متر راه روستایی در  ولوپی و 1800 متردر منطقه راستوپی توسط سپاه شهرستان خبر داد و به سیل 12 فروردین سال جاری اشاره کرد و اظهار داشت: 11 منزل مسکونی در این سیل تخریب و 451 منزل دچار خسارت های جدی شدند و چند دامداری و پرورش ماهی نیز دچار آسیب شده است.

این مسئول ادامه داد: سپاه شهرستان برای التیام بخشیدن به آلام دردهای مردم در تمام زمینه ها نظیر آزاد سازی راه، بازگشایی مسیرهای فرعی و کمک به مردم جهت تخلیه  منازل ورود پیدا کرد و 5 دستگاه بیل مکانیکی، لودر، کفی وکمپرسی هم  وارد شهرستان شد.

وی با اشاره قعطی آب گسترده در زیراب و پل سفید در روزهای اولیه سیل، ادامه داد: با کمک سپاه شهرستان های دیگر 63 هزار بطری آب، 3 هزار بسته غذای گرم ، 500 سبد کالا و 10 هزار قرص نان لواش بین سیل زدگان توزیع شد.

حسین نژاد تاکید کرد: سپاه شهرستان سوادکوه آمادگی خود را برای مشارکت در ساخت 2 منزل از 11 منزل تخریبی اعلام می کند و مقرر شده با رایزنی با سپاه قدس گیلان، تعدادی یخچال و مقداری از لوازم جهیزیه نیز برای سیل زده ها فراهم شود.

 


  • کیوس گورانپاسخ به این دیدگاه 1 0
    دوشنبه 26 فروردين 1398-9:48

    پیش از ورود به مبحث این گزارش، به خویشِ پژوهشگر و اهل تحقیق ام - جناب باوند - که در مکاتبه با وزارت نیرو از اغمای تالار سخن گفتند باید عرض کنم که نه ( تِلار) ، که هیچ رودی در این سرزمین به (اغما) نخواهد رفت و به گاه رَستن و جَستن ، عارضِ کسی به مرجع تظلمات نمیشود - خود به قلع و قمع مردم و مستحدثاتی میپردازد که به قهر و عنف بر سرِ راش قرار گرفتند !
    پیشتر، وقتی گزارشهای خبرنگارِ پر تلاش و همدیارِ ارجمندِ ایلی ام را دیدم و به شرح ماوقع سیل در زیراب رسیدم ، در تنهائی ام زمزمه کردم که به رغم باورِ غلطِ برخی و بعضی ، رودخانه ها ی سرزمینِ من، به جنوب تا شمال و به شرق تا غربِ حضورشان ، به همان خروشِ ماضی ، و برای عبورِ طغیانهای دوره ای و قطعی باقی اند و به گاه ضرور ، بی اذن و رخصتِ متصرفینِ به عنفِ بسترش ، پای سنگین بر هرچه میگذارند که سدِّ راهشان بشود...!
    و اینک که مقاماتِ مسئولِ نظامی و کشوری اتفاق نظر پیدا کردند که باید خانه ی رود را از ید تصرف عدوانی خارج کرد ، به آنهمه فریادِ وزارت نیرو و سازمانهای تابعه اش التفات کنند و بدان گوش بسپارند و حکم به آزاد سازی بستر طغیانی رودخانه ها بدهند تا جان و مالِ مردم مصون ماند و رودخانه به پهنای آبگیرِ خود برسد.
    در میان، سازهای موسیقی، سازی هم داشتیم با نام ( رودخانی ) که گفته اند به تشابه آوایش با زمزمه رود بدین نام شد...! بیائیم شرایطی ایجاد کنیم که( رودخانه) با همان زمزمه ی ذاتی اش خیر برساند...
    شما بسلامت باشید.....


    ©2013 APG.ir