تعداد بازدید: 2359

توصیه به دیگران 0

شنبه 7 ارديبهشت 1398-18:50

9 تا 13 اردیبهشت

بارش «وارش» در 3 شهر مازندران

نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش از ۹ تا ۱۳ اردیبهشت به دبیری مهدی قربان‌پور علاوه بر بابل به عنوان محل اصلی جشنواره، همزمان در شهر ساری و رامسر برگزار می‌شود+جدول اکران فیلم ها


مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: برنامه‌های جنبی نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش شب گذشته(جمعه 6 اردیبهشت) با افتتاح پنج نمایشگاه تجسمی در پنج فضای فرهنگی هنری شهر بابل آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش، با حضور تعدادی از مسئولان فرهنگی استان مازندران و شهر بابل و برخی چهره‌های فرهنگی، بخش جنبی «وارش رنگ‌ها و رویاها» آغاز به کار کرد و علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی در قالب یک تور هنری از موزه گنجینه و چهار گالری بابل بازدید کردند.

 این بخش با نمایشگاه عکس «این خانه‌های مادری» مجموعه آثاری از فرشاد فداییان مستندساز و عکاس اهل بابل در موزه گنجینه این شهر آغاز شد.

در این نمایشگاه که با حضور سیدعلی علوی معاون هنری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی قربان‌پور دبیر جشنواره و تعدادی از هنرمندان برجسته مازندران افتتاح شد، تعدادی از عکس‌های فرشاد فداییان از بناهای قدیمی بابل و معماری‌ سنتی این شهر برای فروش به نفع انجمن حمایت از کودکان مبتلا به سرطان بابل در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.

نگاه فراصنفی وارش

معاون هنری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در این نمایشگاه ضمن قدردانی از عوامل برگزاری جشنواره بین المللی فیلم وارش و بخش‌های جنبی آن گفت: جشنواره فیلم وارش با هدف گسترش شناخت از فرهنگ عامه فعالیت می‌کند و امسال توجه ویژه‌ای به این موضوع دارد.

سید علی علوی اظهار کرد: وارش نهم برنامه‌های جنبی متعددی دارد و برگزاری نمایشگاه آثار تجسمی در پنج گالری در شهر بابل از جمله آن ها است. ضمن این که این جشنواره صرفا در بابل برگزار نمی‌شود و ساری، رامسر نیز به طور همزمان میزبان جشنواره هستند.

وی با بیان اینکه وارش فرصت مناسبی برای فیلمسازان جوان است، تصریح کرد: وارش کارگاه فیلمسازی تخصصی برای جوانان و فیلم اولی‌ها محسوب می‌شود. امیدواریم که این اقدامات در استان بیشتر مورد توجه مردم و هنرمندان قرار بگیرد.

علوی نگاه فراصنفی برگزارکنندگان وارش نهم را ارزشمند دانست و گفت: این که یک رویداد هنری بتواند هنرمندانی از حوزه‌های مختلف را گردهم بیاورد نشان دهنده اثرگذاری گسترده و جریان‌سازی آن رویداد است. هنرها از هم جدا نیستند و در وارش نهم این پیوستگی به طرز مشهودی دیده می‌شود.

نخستین نمایشگاه برگزار شده نهمین جشنواره بین‌المللی وارش در ساعات ابتدایی برپایی مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت و تعدادی از تابلوها نیز توسط بازدیدکنندگان خریداری شد.

ضرورت مردمی شدن جشنواره‌ها

در ادامه این مراسم مهدی قربانپور دبیر نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش تاکید کرد در کنار جشنواره باید فضای شهری هم فعال شود. به همین دلیل در بخش جنبی جشنواره برنامه‌های فرهنگی و هنری مانند موسیقی مقامی، محلی، سنتی، نمایشگاه آثار تجسمی و... برگزار می شود.

وی افزود: معتقدم جشنواره‌ها باید به سمتی هدایت شوند که ظرفیت‌های فرهنگی را معرفی کنند. امروز دیگر در جشنواره‌ها صرفاً نمایش فیلم ها کافی نیست. باید داشته‌های فرهنگی‌مان را معرفی کنیم. سال 84 فعالیت بخش فرهنگی جشنواره فیلم وارش را مد نظر قرار دادیم، اما این اتفاق در 14 سال گذشته رخ نداد و امسال با توسعه بخش فرهنگی، شهر درگیر برگزاری جشنواره است.

قربانپور با بیان اینکه جشنواره‌ها باید به سمت مردمی شدن هدایت شوند، خاطر نشان کرد: در این دوره چند سالن اختصاصی به ظرفیت نمایش فیلم ها اضافه شده است . با توجه به رایگان بودن سانس‌ها انتظارمان حمایت گسترده شهروندان از وارش است.

 دبیر نهمین جشنواره فیلم وارش گفت: زیرساخت‌های جشنواره آماده شده تا جشنواره به خوبی برگزار شود. کاخ برگزاری جشنواره هم به طور کامل احیا شد. با این اقدامات زیرساختی و همراهی هنرمندان سعی کردیم جشنواره‌ای استاندارد، منظم و خوب برگزار کنیم. این جشنواره با کمک هنرمندان و مردم شکل گرفته و مشارکت‌های خدماتی و فرهنگی متعددی دریافت کردیم تا هزینه‌های جشنواره را کاهش دهیم.

اثرگذاری بر فضای فرهنگی

«حجم، رنگ، طبیعت» دومین نمایشگاهی بود که شب گذشته در بابل افتتاح شد؛ نمایشگاهی که به میزبانی گالری ضحی و با نمایش آثاری از رحیم مولاییان، مهشید هاشمی و سیاوش امیری دایر است.

عضو شورای شهر بابل که از همه نمایشگاه‌های افتتاح شده در روز گذشته بازدید کرد، درباره جشنواره بین المللی فیلم وارش گفت: این جشنواره در دو دهه اخیر با فراز و فرودهایی به دلیل تنگناهای مالی همراه بود اما امسال با انرژی مضاعفی که تیم برگزاری جشنواره دارد، اتفاقات خوبی را در کنار جشنواره در سطح شهر شاهد هستیم. برگزاری همزمان پنج نمایشگاه هنرهای تجسمی همزمان با جشنواره بین المللی فیلم وارش، فرصت بزرگی برای شهر بابل محسوب می‌شود.

جواد بیژنی تصریح کرد: فضای فرهنگی و هنری شهر ارتقا یافته و از این جهت نقش و تاثیری که وارش بر فضای فرهنگی و هنری شهر بابل گذاشته بسیار مهم است.

وی افزود: در شرایطی که فرهنگ‌های مختلف از نظر تبلیغات فرهنگی رقابت تنگاتنگی دارند، این جشنواره برای ترویج فرهنگ مازندران یا بازشناسی فرهنگی برای نسل جدید می‌تواند موثر باشد. وارش در این دوره به مسائل محیط زیستی، جنگل‌های هیرکانی و داشته‌های فرهنگی توجه کرده و این همان استفاده درست از ابزار هنر برای کمک به جریان‌های مختلف اجتماعی است.

فراتر از یک رویداد

نگارخانه روحا سومین محل برپایی نمایشگاه هنرهای تجسمی نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش است که در آن طراحی‌ها و نقاشی‌های دهه 90 مجید کامرانی در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.

کامرانی در مراسم گشایش این نمایشگاه با بیان این که جشنواره بین المللی فیلم وارش رویدادی به سود مردم به ویژه جوانان و نوجوانان است و حس خوبی در مازندران و به ویژه بابل ایجاد کرده گفت: به لطف جشنواره بین المللی فیلم وارش موقعیت خوبی به وجود آمده که می‌تواند بر قشر جوان و نوجوان منطقه میزبان، تاثیرگذاری شگرفی داشته باشد. برای من هم زمینه‌ای فراهم کرد که بتوانم آثارم را به نمایش بگذارم. این نگاه فراگیر وارش به هنرها و جامعه آن را متمایز از سایر جشنواره‌های مشابه می‌کند.

وی ادامه داد: هنرها از هم جدا نیستند و در کنار هم به تکامل می‌رسند. این اتفاق در وارش تا حدی دیده می‌شود. هم با بخش‌های جنبی و نمایشگاه‌ها و هم با برنامه‌ریزی برای ارائه و معرفی آیین‌های مختلف بومی در روزهای برگزاری جشنواره، می‌توان دریافت که جشنواره بین المللی فیلم وارش هدفی فراتر از معرفی چند فیلم و رقابت فیلمسازان دارد.

توجه به موسیقی، بازی‌ها و آیین‌ها

اجرای آیین‌های بومی مازندران و برنامه‌های موسیقایی و فرهنگ عامه، بخشی از برنامه‌های ثابت هر روز نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش به گفته مدیر بخش آیین‌ها و فرهنگ بومی جشنواره است.

عباس ابوالحسنی مدیر بخش آیین‌های نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش گفت: در کاخ جشنواره گروه‌های موسیقی طی روزهای برگزاری جشنواره روزانه چهار نوبت به اجرای برنامه می‌پردازند. ضمن این که اجرای بازی‌های محلی و حرکات آیینی بومی هم در ایام جشنواره مورد توجه است.

وی خاطرنشان کرد: نگاه اصلی و محوری جشنواره به فرهنگ عامه است و ما هم در بخش موسیقی، نقاشی، عکاسی و حجم سعی کردیم این نگاه را گسترش دهیم. این‌ها هنرهای بین رشته‌ای هستند و می‌توانند به هم کمک کنند و مکمل‌های خوبی باشند. به همین دلیل علاوه بر پنج نمایشگاه در نظر گرفته شده، آثاری از حدود ۵۰ هنرمند بزرگ استانی و کشوری از رشته‌های خوشنویسی، حجم، نقاشی و طراحی در گالری‌های تازه بازسازی شده کاخ جشنواره به نمایش در می‌آید.

ارتباط فرهنگ عامه و هنر مدرن

در آثار ارائه شده در پنج‌ نمایشگاه تجسمی نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش تمرکز بر فرهنگ عامه ملموس است. آثار عکس و فیلم بهزاد فیروزی که دیروز در گالری پریژا بابل به نمایش در آمد، برخوردار از همین نگاه است. از این هنرمند عکس و فیلم‌هایی ثبت شده طی سه دهه گذشته در این نمایش به نمایش گذاشته شده است. به جز یک عکس که دیجیتال ثبت شده، بقیه عکس‌های موجود در این نمایشگاه آنالوگ هستند و همه عکس‌ها به روش چاپ دستی ظاهر شده‌اند. اختصاص قسمتی از گالری به پخش فیلم‌های فیروزی نیز سینمایی بسیار کوچک در کنار تابلوعکس‌های او ساخته است و دنیای ذهنی این هنرمند را به نمایش می‌گذارد.

بهزاد فیروزی درباره جایگاه فرهنگ عامه در سینما و نگاه هنرمندان به این موضوع گفت: مجموعه‌ای از اتفاقاتی که در زندگی انسان رخ داده و تداوم داشته و تبدیل به آداب و رسوم شده، فرهنگ عامه را تشکیل می دهد. بسیاری از مسائلی که در فرهنگ عامه مطرح است در گستره‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته و نظر هنرمندان را جلب کرده است.

وی اظهار کرد: فرهنگ عامه حتی نسبت به محیط جغرافیایی تغییر می‌کند و هنرمند وارد عرصه می‌شود تا از پنجره فیلم، موسیقی، نقاشی و دیگر هنرها به این مساله بپردازد.

فیروزی با بیان اینکه فیلم‌های داستانی ما اغلب غربی هستند و نگاه شرقی در آن‌ها وجود ندارد، تصریح کرد: هنرمندانی که دغدغه داشتند توانستند به مساله فرهنگ عامه بپردازند. خوشبختانه امروز می‌بینیم که یک جشنواره سینمایی بین‌المللی بر این محوریت متمرکز شده و نگاه صدها فیلمساز داخلی و خارجی را به این مساله مهم و اثرگذار معطوف کرده است.

نمایشگاه «در صحنه اردیبهشت» نیز روز گذشته در گالری هنر بابل افتتاح شد؛ نمایشگاهی که نقاشی‌هایی با موضوع فرهنگ عامه در حال و هوای بومی را به شکل هنر مدرن ارائه کرده است. در این نمایشگاه نقاشی‌هایی از رضا مهدی نیا به نمایش گذاشته شده که بخشی از فرهنگ مازندران را با نگاه و زبانی هنرمندانه به تصویر می کشد.

 مهدی‌نیا با بیان این که فرهنگ عامه بخشی از زندگی روزمره است و تاثیر بسزایی در آثار یک هنرمند دارد، گفت: امروزی کردن فرهنگ عامه اتفاق و پروسه مهمی است که یک هنرمند با آن مواجه است. فرهنگ عامه قابلیت ارائه در شکل‌های گوناگون هنری را دارد اما لازم است که علاوه بر شناخت کامل از هنر مد نظر، از فرهنگ بوم و منطقه نیز شناخت داشت.

این هنرمند گفت: خوشبختانه جشنواره بین المللی فیلم وارش فضای فرهنگی مناسبی برای هنرمندان متمرکز بر فرهنگ عامه ایجاد کرده و این فرصت برای من فوق‌العاده است. بخشی از فرهنگ عامه راه یافته به دنیای هنر امروز توانست فضایی از جشنواره را به خود اختصاص دهد و هنرمندان توانستند از این فضا بهره ببرند.

وی افزود: استمرار این رویدادها هم به خلق آثاری ارزشمند منجر می‌شود و هم به شناسایی، احیا و معرفی داشته‌های فرهنگی و بومی مناطق کمک می‌کند. این داشته‌ها قابلیت‌های زیادی برای ایجاد آثار فاخر هنری دارند و به همین دلیل باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.

بخش جنبی «وارش رنگ ها و رویاها» و نمایشگاه های تجسمی آن تا روز پنجشنبه 12 اردیبهشت به کار خود ادامه می دهد. بازدید از این نمایشگاه ها برای عموم علاقه مندان آزاد و رایگان است.

وارش همتی بهارانه برای پویایی فرهنگ و آیین در آینه سینماست

دبیر نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش در پیامی این رویداد سینمایی را همت و کنشی بهارانه برای پالایش و پویایی فرهنگ و آیین در آینه سینما دانست.

مهدی قربانپور دبیر این جشنواره در آستانه آغاز نهمین دوره از این رویداد بین المللی سینما پیامی را منتشر کرد.

در متن این پیام آمده است:

«وارش به معنای باران، جلوه ای از رحمت و نعمت الهی است که نسبتی نمادین و نهادین با بهار دارد. بهاری که ردپای شکوفایی و جوانه زدن را می توان در طنین زیبای بارانش ردیابی کرد.

چه با شکوه است که در این فصل شکوفه ها و شکفتن ها بتوان بذرهای پرشوکت فرهنگ و هنر را که هویتش آفرینش و زیبایی است در زمین و سرزمین سبز مازندران کاشت و به تماشای شکوفایی آن نشست. جشنواره وارش روایتی از همین همت و کنش بهارانه برای پالایش و پویایی فرهنگ و آیین در آینه سینماست.

خدا را شاکریم تا پس از طی کردن فراز و نشیب های راه سختی که آمدیم، فرصتی فراهم شد تا نهمین دوره از جشنواره بین المللی فیلم وارش را برگزار کنیم؛ جشنواره ای که می کوشد تا در بستر سنت های رفتاری و گفتاری و زیستی به همراه سینماگران و هنرمندان دغدغه مند نسبت به فرهنگ و آداب و آیین های بومی در جهت بازشناسی و بازسازی،پویش ها و چالش های این عرصه را به زبان هنر و تصویر، ترسیم کند و چشم اندازی از ظرفیت ها و ظرافت های فرهنگ و هنر بومی را در افق های روشن فردا در پرورش و پردازش ایده ها و دیده های تازه صورت بندی نماید.

دستاوردهای این جشنواره با توجه به رویکردهایی که در پیش گرفته می تواند مردم، هنرمندان و مسئولان را متوجه منابع و منافع زیست محیطی و حراست و صیانت از سنت های کهن ایرانی و اسلامی کرده و به ویژه سینماگران را به سمت و سوی تولید آثاری مبتنی بر نیازهای توسعه گرایانه کشور سوق داده و آنها را در بازنمایی و ترسیم ضرورت های جامعه امروز، ترغیب و تشویق کند. بدیهی است با توجه به بحران های زیست محیطی و اجتماعی که امنیت و رفاه مردم ما را تهدید می کند، مسئولیت اجتماعی سینماگران و اهتمام آنها در پرداختن به مسائل مبتلا به جامعه می تواند راهگشا بوده و قابلیت های فرهنگ سازی موثری داشته باشد.

جشنواره وارش با تمرکز بر مولفه ها و شاخص های بومی و اقلیمی و با محوریت قرا دادن فرهنگ عامه، تلاش می کند تا مظروف طبیعت و تربیت بومی را در ظرف سینما بسنجد و با نمایش آثار و افکار و ایده های برساخته از این معنا و موقعیت، ضرورت و اهمیت مدیریت و بهره برداری درست از منابع طبیعی و انسانی بومی را برجسته کرده و استعداهای جوان وکارآمد در اعتلای فرهنگ و رونق تولید و شکوه و شکوفایی ملی را کشف کند.

برگزاری این جشنواره در استان زیبای مازندران درفصل بهار نارنج و با حضور هنرمندان و سینماگران توانمند کشور می تواند نویدبخش تولد امید و تولید ایده ها و اندیشه های سبزی باشد که از شاخه ها آن برکات معطری بر درخت تنومند فرهنگ و هنر این سرزمین کهن جوانه بزند. از خداوند منان خواستاریم تا با الطاف خود، ما را در برگزاری هر چه بهتر این جشنواره یاری نماید و وارش به پایش و پویایی بیشتر فرهنگ و هنر و شوکت و صلابت سینمای پرافتخار ایران کمک کند.»

*جدول نمایش فیلم های جشنواره نهم وارش



    ©2013 APG.ir