تعداد بازدید: 2219

توصیه به دیگران 0

جمعه 20 ارديبهشت 1398-12:48

نارضایتی فرماندار از وضعیت ساماندهی زباله‌ی سوادکوه

سعید یزدانی: زمین هایی که در بستر رودخانه قرار گرفته اند، اجازه کشت ندارند/محور فلورد کاملا از کاربری راه خارج شده است/ دیواره کشی، لاگن، آهک پاشی، خاک پاشی و فنس کشی محل دفن زباله های شهرستان مناسب نیست/کاشت نی نیز در محل های دفن زباله به خوبی انجام نمی گیرد/ سوادکوه اعتبارات کمیته پسماند را دریافت نمی کند.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، حلیمه خادمی: سعید یزدانی -فرماندار شهرستان سوادکوه-  در خصوص باسازی مناطق سیل زده گفت: تعیین پیمانکار، تعریف خط پروژه، نوع مصالحه برای  دیواره سازی در 6 منطقه در شهرستان سوادکوه انجام و مقرر شد تا 25 اردیبهشت پیمانکاران جهت اجرای عملیات اجرایی معرفی شوند.

او یکی از مشکلات ناشی از سیل را را باسازی سردهنه ها زراعی مطرح کرد و افزود: طبق تعهد امور آب در استان قرار بود تا 10 اردیبهشت تمام سردهنه ها باسازی شوند که این امر محقق نشد. ما از طریق شهرستان پیگیری کردیم و قول دادند تا 20 اردیبهشت تمامی سردهنه ها باز سازی شود که تا امروز فقط بازسازی 3  سردهنه در شهرستان باقی مانده که تا زمان مقرر بازسازی خواهد شد.

یزدانی عنوان کرد: در سیل اخیر با توجه به طغیان رودخانه سرشاخه های درختان و گل و لای وارد بسیاری از زمین های کشاورزی شد که جهاد کشاورزی با کمک دستگاهای لودر، بلدوزر و بیل بکو به همراه کشاورزان کارپاکسازی زمین های زراعی را آغاز کرده تا قابلیت کشت مجدد در زمین ها وجود داشته باشد.

 وی یاد آور شد: زمین های زارعی که در حریم و مالکیت داشته باشند مانعی برای کشت وجود ندارد، اما زمین هایی که در بستر رودخانه قرار گرفته اند نظیر قطعه زمینی که در پشت بیمارستان شهدا زیراب در بسترواقع شده اجازه کشت ندارند.

 این مسئول با اشاره به تخریب منازل شهرستان در سیل اخیر اظهار داشت: بنیاد مسکن، منابع طبیعی و مسکن و شهرسازی با پیگری زمینی را تهیه خواهند کرد تا کار ساخت منازل تخریب شده آغاز شود. بنیاد مسکن برای افرادی که زمین داشته باشند 50 میلیون تومان تسهیلات با بهره 4 درصد، 15 میلیون تومان رهن و 5 میلیون تومان تسهیلات معیشتی اختصاص داده است. شهرداری ها و دهیاران نیز پروانه رایگان برای ساخت منازل در اختیار این افراد قرار خواهند داد.

یزدانی با تاکید بر اینکه محور فلورد کاملا از کاربری راه خارج شده است، افزود: این جاده از نظر ایمنی در شرایط امن قرار دارد و خاک از مقاومت بالایی برخوردار است، اما فعلا به صورت موقتی و باریک در حال استفاده است که پاسخگوی نیاز مردم نخواهد بود و از محل اعتبارات حوادثی و تملک سال 98 برای این محور بودجه تخصیص خواهد یافت،

 وی با اشاره به محور ورودی کارسالار گفت: این محور نیز تخریب شده که در حال حاضر در حال باسازی است ادامه داد: محور ورودی جمشیدآباد نیز ایمن نیست و دارای بار ترافیکی و روبه روی شهرک فرهنگیان پل سفید هم در حال باسازی است.

مدیر بحران شهرستان سوادکوه بیان کرد: سیل اخیر موجب شد اداره دامپژشکی شهرستان استحکام بنای خود را از دست دهد که مقرر جهاد کشاورزی زمینی برای ساخت ساختمان دامپژشکی تهیه کند.

وی با اشاره اینکه بعد از 3 روز از وقوع سیل شرایط شهرستان به وضع عادی برگشت، تصریح کرد: رضایت عامه مردم در برخی موارد جلب نشده، اما تمام اقدامات لازم انجام شد و مرحله به مرحله در حال پیگیری و انجام است.

یزدانی در خصوص رانش حیاط منازل شخصی نیر عنوان کرد: دولت برای رانش های منازل شخصی یا آسیب به حیاط و دیواره منازل بودجه ای اختصاص نداده است و شهرداری ها نیز اعتبارتی در این مورد ندارند، اما با این وجود در حال رایزنی هستیم تا منازلی که توسط کارشناسان بنیاد مسکن از نظر رانشی در معرض خطر قرار دارند از تسهیلات بهسازی و مرمت برخوردار شوند و مالکان نسبت به ایجاد احداث سد یا دیواره اقدامات لازم را انجام دهند.

وی به خطوط اصلی گاز که در بحران اخیر در معرض خطر قرار گرفته بود، اشاره کرد و گفت: اداره کاز اقدامات خود را جهت ایمن سازی خطوط لوله گاز آغاز کرده است.

*نارضایتی فرماندار سوادکوه از وضعیت زباله

فرماندار سوادکوه در جلسه پسماند این شهرستان که روز پنج شنبه برگزار شد، به شدت از وضعیت ساماندهی محل دفن زباله اعلام نارضایتی و اعلام کرد: دیواره کشی، لاگن، آهک پاشی، خاک پاشی و فنس کشی محل دفن زباله های شهرستان مناسب نیست.

یزدانی با اشاره به اینکه دیواره کشی در محل دفن زباله مانع ورود احشام و حیوانات وحشی به مکان دفن زباله می شود تا ناقل بیماری از این محل نباشند افزود: نیزار، آب شیرابه ها را به خود جذب می کند و مانع نفوذ شیرابه ها به آب های سطحی می شود، اما کاشت نی نیز در محل های دفن زباله به خوبی انجام نمی گیرد.

یزدانی تنها راه حل برای حل مشکل زباله ها را تفکیک از مبدا اعلام کرد و اظهار داشت: تفکیک در مقصد کار فنی و اصولی نیست و این عمل باید در مبدا صورت پذیرد که این امر با آموزش و فرهنگ سازی در بین شهروندان امکان پذیر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در طرح پسماند شهرستان سوادکوه با 4 شهرستان دیگر ادغام و مقرر شده زباله سوز این 5 شهرستان در قائم شهر احداث شود، ادامه داد: به همین خاطر ما از دریافت اعتبارات کمیته پسماند برخوردار نخواهیم شد و سامان دهی محل های دفن زباله باید توسط دستگاه های مربوطه به شرایط ایده آل نزدیک شود.

یزدانی تشکیل شرکت تعاونی پسماند شهرستان را به عنوان یک طرح برای تفکیک زباله از مبدا مطرح کرد و با تاکید بر اینکه در شهرستان با مشکل اشتغال رو به رو هستیم و جوانان در این شهرستان بیکار هستند، تصریح کرد: با تشکیل این شرکت تعاونی و به کار گیری جوانان شهرستان فرصت اشتغال زایی ایجاد می شود و ازسوی دیگر اجرای طرح آموزش و تفکیک زباله از مبدا با سرعت و کیفیت بیشتری انجام خواهد شد که می توان برای تشکیل این شرکت تعاونی که با همکاری اداره تعاون و کار و شهرداری ایجاد می شود اعتباری در نظر گرفت.

*زباله، معضل حل نشدنی سوادکوه

به گزارش مازندنومه، در شهرهای کوچک نظیر پل سفید و زیراب، شهرداری ها با مشکلات فراوانی روبه رو هستند. وسعت کل شهرستان زیاد است و زباله روستاها نیز به این محل های دفن زباله افزوده می شود. پرداخت عوارض توسط مردم به کندی و کم است. در این حالت چگونه می توان شرایط پسماند شهرستان را به شرایط ایده آل نزدیک کرد؟ حتی آهک و خاک پاشی هم هزینه هایی ثابت برای برای شهرداری ها خواهد داشت.

زباله ها هر روز تولید و هروز هم این معضل بزگتر می شود. مردم در پرداخت عوارض کوتاهی می کنند و شهرستان از اعتبارات کمیته پسماند هم محروم است.

هم چنین شهرستان سوادکوه دارای سطحی شیب دار است و در شهر پل سفید که به شهر پله ها شهرت دارد، جمع آوری زباله های خشک از در منازل توان بالایی را می طلبد. در بسیاری از نقاط شهر ماشین جمع آوری زباله امکان تردد در آن نقاط را ندارد و کارگران باید پیاده مسیر را طی کنند که پروسه زمانی جمع آوری زباله را افزایش می دهد و این موضوع خود معضل دیگری است.

طرح تفکیک زباله از مبدا در شهرهای شهرستان آغاز شده ولی در روستاها هنوز این طرح عملیاتی نشده است. وقتی زباله ها از روستا به محل دفن زباله انتقال داده می شود، باز هم زباله های خشک و تر در مکان ذفن زباله ادغام می شود

به گزارش مازندنومه، پروسه زمانی جمع آوری به دلیل در دسترس نبودن سهل منازل به طول می انجامد و مقدار زباله های دریافتی در یک روز به حد نصاب نمی رسد که از نظر اقتصادی به صرفه نخواهد بود .

از موضاعات مطرح شده در جلسه پسماند انباشته شدن زباله در اطراف امام زاده گزو بود. سوادکوه با وسعت جنگلی زیادی که دارد مکان مناسبی برای انباشت زباله ها در دل خود شده است و افرادی که بدون قید و شرط زباله های خود را در دل جنگل ها رها می کنند.

هم چنین نخاله های ساختمانی که مکان برای آنها تعیین نشده در گوشه و کنار خیابان ها و رودخانه ها تخلیه می شوند. رستوران های بین راهی نیز از انباشت زباله در اطراف محل کسب و کار خود به راحتی عبور می کنند. مرغ داری ها و دامداری های هم که لاشه های حیوانات تلف شده را در سطل های زباله  ورودی شهرها رها می کنند.

باید اذعان کرد ماشین تخلیه چاه و فاضلاب، دل جنگل یا بستر رودخانه را مقصدی برای تخلیه فاضلاب انسانی و چاه ها انتخاب و دردی دیگر بر پیکره محیط زیست شهرستان وارد می کند



    ©2013 APG.ir